سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازگرداندن خشم با بردباری، نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
انواع پرورش و نگهداری گل رز
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • آبیاری رز

    غفلت در  امر آبیاری رزها , ضعیف شدن ریشه های سطحی,کاهش رشد ,کوچک ماندن گلها و پایان زود هنگام دوره ی گلدهی را بدنبال خواهد داشت آبیاری خوب بعد از قرار گرفتن گیاه در گودال کاشت  برای این است که خاک کاملا خیس شود و بتواند با ریشه خوب تماس پیدا کند و در نتیجه رشد حوب گیاه فراهم بشود آب دادن مداوم و به موقع در سال اول خیلی ضروری است .از سال دوم آبدهی در مواقع خشک سال ضرورت دارد .                                                                   

    آبیاری زیر زمینی :

    در مناطق گرم و خشک مکانهایی که رزها آبیاری منظم و مرتب روزانه احتیاج دارند می توان با به کار گیری نوعی سیستم آبیاری که داخل خاک کار گذاشته می شود آبیاری را به نحو احسن انجام داد. به این صورت که قبل از کاشت رزها بستر را تا عمق 60سانتیمتری گود می نمایند . به ارتفاع 5 سانتیمتر شن دانه درشت در ته محل حفر شده ریخته و سپس روی این شنها, لوله ای با قطر 7 الی 10 سانتیمتر که بر روی آن منافذی تعبیه شده است , قرار می دهند .  قطر هر منفز 1الی0.5 سانتیمتر و فاصله هر دو منفذ 10الی 15 سانتیمتر میباشد. روی این لوله به ضخامت 5 سانتیمتر دوباره دانه درشت ریخته می شود. یک طرف این لوله به بیرون راه دارد. که یک طرف این لوله به بیرون راه دارد که از طریق آن آب وارد لوله می شود و طرف دیگر آن مسدود می شود . هنگامی که لوله پر از آب شده آب از منافذ لوله بیرون می زند. و آب به سطح وبه طرف بالا می آید. بنا براین همواره سطح زیرین رزها مرطوب مانده و گیاه دچار بحران کم آبی نمی شود. این روش به آبیاری زیر زمینی معروف بوده و باید توجه داشت که در طی آن عناصر غذایی و مواد معدنی از اطراف ریشه ها شسته نشده و از دسترس گیاه دور نمی شوند.

    زهکشی و خارج نمودن آبهای اضافی

                ایجاد زهکش برای خاکهایی ک به دلیل شرایط فیزیکی و بافتی خود    همیشه مرطوب و باتلاقیمی باشند. خاکهای رسی سنگین آب را در خود نگه می دارند و باعث خفگی و پوسیدگی ریشه ها می شوند. برای جلوگیری از این مسئله باید آب اضافی را از محل کاشت رزها و در نتیجه اطراف ریشه آنها خارج نمود.این عمل را می توان با به کار گذاشتن یک لوله تخلیه در زیر بستر کاشت رزها انجام داد. این لوله آبهای اضافی را در مناطق باتلاقی به قسمتهای پست تر و پایین تر باغ برده ودر زیر بستر کاشت رزها و انتهای آن در قسمتهای پایینتر و پست تر باغ است. طریقه و شیوه کارگذاری آن همانند روش بالاست.لوله را در عمق 60سانتیمتری کار بگذارید و برای زیر و روی آن به ضخامت 5 سانتیمتر شن دانه درشت بریزید.قطر لوله 7الی 10 سانتیمتری می باشد و روی بدنه ی آن نیز منافذی تعبیه شده است. بعد از کار گذاری لوله تخلیه نسبت به پر کردن شیار حفر شده و کاشت گیاهان اقدام کنید. توجه داشته باشید که در این روش حتما باید زمین محل کاشت مقداری شیب باشد تا آب داخل لوله جریان یلبد.در غیر این صورت وجود لوله های منفذدار هیچ فایده ای ندارد.  

    پیشنهاد یک روش ساده جهت تخمین زمان آبیاری

    در مورد تشخیص رمان آبیاری راه ساده ای وجود دارد. انگشت سبابه خود را تا جایی که می توانید در خاک فرو کنید. اگر خاک ناحیه ای که لنگشت شما به آن رسیده خشک است .حتما آبیاری را شروع کنید. زیرا سطحی ترین ریشه های گیاه در این عمق از خاک قرار دارد و شدیدا به آب نیازمند ند. حدودا دو ساعت طول می کشد تا آب از سطح خاک به ریشه هایی که در عمق پایین تر قرار گرفته اند برسد. با چنین روشی هر هفته یا هر 10 روز یک بار اقدام به آبیاری فرمائید. بعد از گذشت یک هفته دوباره با کمک انگشت سبابه خود می توانید دریابید آیا رزها احتیاج به آبیاری دارند یا خیر. توجه داشته باشید دور آبدهی هر چند روز یکبار باشد که باشد , هر بار مقدار کافی آب بکار بریدیک مرتبه آبدهی خوب و عمیق بهتر از آن است که چند مرتبه گیاهان را آب دهید ولی فقط  سطح خاک مرطوب شود هنگام آبدهی مراقب باشید آب بر روی شاخ و برگ گیاهان نریزد زیرا این مسئله موجب شیوع عارضه می شود.

     

    رابطه میزان آب مصرفی و کود

    در مورد مسئله آبیاری مقادیر کود نیز نقش موثری دارند. گیاهی که در محیط فقیر پرورش می یابد در مقایسه با گیاهی که از محیطی غنی برخوردار می باشد جهت تولید یک گرم ماده خشک , آب بیشتری را به بصورت تعریق از دست می دهید. همچنین مقاومتگیاهانی که کود پاشی شدهاند نسبت به خشکی بیشتر از گیاهان کود پاشی نشده می باشد. علت این مسئله احتمالا رشد بیشتر اندامهای هوایی و در نتیجه رشد بیشتر ریشه گیاهان کود پاشی شده در مقایسه با گیاهان کود پاشی نشده می باشد.

     

    رابطه آبیاری و تهویه مناسب در مورد رزهای گلدانی

    مسئله جالب توجه دیگر آبیاری رزهایی است که در داخل گلدان نگهداری می شوند مانند رزهای مینیاتور . مشکل عمده در نگهداری چنین رزهایی تهویه ناقص گلدانها است. خاک لوم یا همان خاک باغچه به هیچ وجه مناسب رزهای گلدانی نمی باشد. زیرا این خاک دارای خلل و فرجهای ریزی است که بلافاصله بعد از آبیاری از آب اشباع شده و نتیجتا ریشه گیاه دچار کمبود اکسیژن و خفگی می گردد. بنا براین باید مخلوط  خاکی برای گلدان فراهم نمود که دارای شرایط فیزیک مطلوب از جمله خلل وفرج درشت و مناسب باشند. بهترین پیشنهاد مخلوطی است که از شن ریز و یا از خاک باغچه استفاده می کنید , می توان مقدار کمی از آن را با شن متوسط یا ریز جا یگزین نمود توجه نمایید که نسبت شن و خاک مساوی نباشد زیرا ذرات خاک به تدریج حفرات بین ذرات شن را پر نموده ودوباره مشکل عدم تهویه مناسب پدیدار می شود.

    عادله جولائی ::: سه شنبه 87/2/17::: ساعت 12:0 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 6
    بازدید دیروز: 5
    کل بازدید :185829

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    انواع پرورش و نگهداری گل رز
    عادله جولائی
    این وبلاگ آموزشی به منظور یاددهی انواع و پرورش و نگهداری گلهای رز ایجاد شده است و به عنوان پروژه فردی دوره کارشناسی تکنولوژی آموزشی در دانشگاه اراک ارائه گردیده است.

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    انواع پرورش و نگهداری گل رز

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<